۱۳۸۷ خرداد ۱۴, سه‌شنبه

February 19, 2008_ رشتی بی بخار






دیشب با دوستم رفته بودیم بیرون. داشتیم قدم می زدیم که دیدیم اون ور خیابون(سر خیابون 117) دعوا شده. صدای داد و فریاد و به هم پریدن چند تا پسر به هم و این وسط هم یکی از این پسرا دوید و اومد این ور خیابون و فرار کرد.
از اونجایی که دوستم خیلی آدم کنجکاویه گفت ولش کن بیا بریم، ولی من چون اصلا نمی دونم کنجکاوی و به خصوص فضولی ینی چی(!)، گفتم نه دکتر صبر کن ببینیم چی می شه.

تو همین حین، مغازه دار ها هم اومده بودن بیرون که ببینن جریان چیه. یکی از مغازه دارها که آقای جوونی بود و از حرف زدنش پیدا بود که بچه پایتخته، با خنده ای مسخره گر(!) گفت: "دعوا رشتیه دیگه، دعوا رشتیه." منم که چون رشتیم و غیرت نمی دونم با "ر" چند دندونه نوشته می شه، گوشام تیز شد و گردنم داغ، که چی می خواد بگه. ادامه داد:"دعوا رشتیه، همش هارت و پورت الکیه، خون که به پا نمی شه." ! و رفت تو مغازه ش.


داشتم چشمامو که از حدقه در اومده بود جا می نداختم که یه مغازه دار دیگه که یه خانوم با ته لهجه ی ترکی بود برگشت با خنده به ما گفت:"راست میگه والا، الان اگه ترکا بودن یه چاقو و قمه در می آوردن..." من ادامه دادم: خون به پا می کردن،راحت، نه؟

گفت:"آره دیگه، یکی میزد اون یکی رو می کشت، تموم می شد، راحت." !! این دفعه دیگه مونده بودم چه جوری چونه و فکم رو از رو زمین جمع کنم.

خیلی برام جالب بود که دقیقا زمانی که من داشتم خجالت می کشیدم که چرا همشهریای من فرهنگشون در این حده که تو خیابون دعوا و داد و بی داد راه می ندازن، یه خانم ترک به همشهریای خودش افتخار می کنه که می زنن همدیگرو می کشن!

احساس کردم همین یه ذره فرهنگ هم باعث شرمندگیه!!!

نمی دونم؛ شاید همین خصلت ترک ها باشه که تو یه جمع 5،6 نفری که فقط 2 نفر ترکن، اون 2 نفر ترکی حرف بزنن، بی توجه به اینکه شاید این حرکتشون بی ادبی و بی احترامی نسبت به بقیه ی اون جمع باشه.

من قصدم بی احترامی نیست. همه ی ایرانیا رو هم دوست دارم. چیزی رو که دارم می بینم می گم. اگه اشتباه می کنم بهم بگید.
به هر حال یه مشکل عمده ی ما آدم ها اینه که خیلی راحت و بی دقت روی هم قضاوت می کنیم.


۹ نظر:

ناشناس گفت...

etefaghan manam ye ja dava mishe mese oun maghaze dare hamino migam(dava rashtiye)bi bokhariam cherto perte mahze.rabti nadare ke.

ناشناس گفت...

cm nashenase manama havasam nabood.

1بچه فیل گفت...

salam Hasibaaaaaaaaaaaa!chetoriiiiiiii???khoobi??delemoon tang shod baba kojaie to??
:Dman setaream age baz alzimeret od nakarde bashe!ageam od karde ke hamoon setare ke dooste nazly boodokhanoom tajvidio...:D
az bloget khosham oomad!vagehan khoobe!:Pazin bebad mikhoonamesh hamash!

Unknown گفت...

bebin man bache rasht nistam vali ye etefaghi too in chand sale ke too rasht boodam didam ke be in bavar residam.nemidoonam shayad hameye rashtyha in tory nabashan vali man ye etefaghi ro didam ke mamoolan tooo joka etefagh miofte

ناشناس گفت...

hassiba man fekr nemikonam keinfaghatmoshkeleRASHTbashechontooshahrematohaminmadresehahamemigantehranbedonyaoomadanvaaslan gilaki nemi fahman vasat harfashoon eshtebahi gilaki mishe inam az nasle ayandeye gilanidar hali ke too AZARBAIJAN bacheha ta ghabe madrese aslan farsi balad nistan pas in asasn moshkele ma GLANihast

ناشناس گفت...

hassiba man fekr nemikonam kein faghat moshkele RASHT bashe chon too shahre ma to hamin madreseha hame migan tehran bedonya oomadan va aslan gilaki nemi fahman dar hali ke vasate harfashoon eshtebahi gilaki mishe!!!inam az nasle ayandeye gilani dar hali ke too AZARBAIJAN bacheha ta ghable madrese aslan farsi balad nistan pas in asasn moshkele ma GLANihast

بلبل خانم گفت...

فکر می کنم لازم به ذکره که نگین لاهیجان زندگی می کنه.

ناشناس گفت...

اخ اخه خدا چرا ما باید چوب بعضی هارو بخوریم؟انقدر که اینطوری گفتن روم نمیشه جای بگم رشتیم.تازه من موندم چرا میگی رشت همه بیجارو گمج وکلبهی چوبی و زنای دهاتی یادشون میاد؟والله ما از همه اصیل تریم.خودمون همدیگرو قبول نداریم برعکس مازندرانیا که اینه یه حلقه به هم متصلن لامزحبا.

ناشناس گفت...

javab

http://www.varg.ir/archives/2006/02/post-22.php